Bakat igen & igen...



Igår & idag var det dags igen, bakat....
Tänkte vara ute i god tid, så allting vi ska bjuda på när det är kalas på söndag är klart innan.
Söndagen vill jag tillbringa till att duka & fixa allt annat som finns runt omkring.
Eftersom det är kalas när det råder juletid hade jag tänkt mig bjuda på så mycket som möjligt med julsmak...

Gårdagens bak:
Pepparkaksmuffins som jag ska lägga någon frosting på samma dag.

Ingredienser:
  • 50 g smör
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 dl socker
  • 2 tsk kardemumma
  • 2 tsk kanel
  • 1 tsk mald ingefära
  • 1/2 tsk malen kryddnejlika
  • (1 dl torkade tranbär eller frysta lingon)
  • 1 ägg
  • 1 1/2 dl mjölk

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 200°C.
  2. Smält smöret och låt det svalna.
  3. Blanda mjöl, bakpulver, socker och kryddor i en bunke.
  4. Vispa ihop smör, ägg och mjölk. Rör ner smörblandningen och lingon/tranbär i mjölet och rör ihop degen. Klicka i stora muffinsformar. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 15 minuter.

(Receptet från ica.se)

&...
Chokladkokostoppar, följde Emmsans recept som har den underbara bloggen Hem och Inredning. Jag bytade ut saffran mot kakao.

Dagens bak var de smarriga saffransbullarna med vanilj, som jag även bakade för en vecka sedan. Alla som jag bakade då är slut, så det var bara till att sätta igång igen. Denna gången fick jag till "knuten" vilket jag inte alls lyckades med förra gången.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Åhh det tycker jag är gott! Jobbade på konditori innan och då hade vi pepparkaksmuffins med philadelfiaost som fyllning. Helt klart en favorit!

Tack snälla för gulliga kommentarer! Jag har inte fått sova så värst bra inatt heller och väntar nu på att lillan ska leka färdigt och bli trött nån gång... Hoppas att du fått sov lite bättre! Min äldsta dotter fyllde två i slutet av september så det skiljer drygt 1,5 år. Kram

2011-12-06 @ 10:08:12
URL: http://inredamedmera.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0